Du er på vej hjem. Der er lidt langt. Du skal køre ca. 40 km, men det er til at overkomme. Her til eftermiddag er der dog ret meget trafik. Og der er slud. Koldt, klamt og rigtigt ubehageligt. Der er kø på motorvejen. Foran dig kan du se, at de er ved at sprøjte saltblandinger på vejen. Og, så er der vist god grund til at være forsigtig. Mørket falder på, og der kan komme isglatte veje. Godt at de salter. Du er også rigtig glad for, at du fik sørget for at få bilen til Tectyl i Odense her sidste sommer. Det er jo bare en af de der sure pligter, som du som bilejer har.
Garanti
Du skutter dig. Venter på at kunne sætte i første gear igen. Du finder bilens logbog frem. Den ligger i handskerummet. Du bladrer i den og ser stemplet fra undervognscenteret. Det er ligesom deres garantibevis. Du kan se, at der er 4 års garanti på den undervognsbehandling, som de udførte for dig. Du kan også se beskrivelsen af produktet de anvendte. Et nyt et, som er mere miljørigtigt end de andre produkter, der findes på markedet. Og faktisk også et mere effektivt middel. Det indeholder nemlig ikke opløsningsmidler, som kan være meget farlige. Det er baseret på fedt. Og det er jo det, der gør midlet meget mere effektivt. Fedt er nemlig vandafvisende.
Du havde sådan set aldrig tænkt over det før, – altså de andre gange, hvor du havde en bil til undervognsbehandling i Odense. Du havde bare ladet undervognscenteret gøre sit arbejde – og så havde du betalt for det. Men da du besøgte dem med din nye bil her i sommers, tilbød de dig at behandle dem med det fedtbaserede middel til rustbeskyttelse. Det var lidt dyrere, end du havde regnet med. Men der var nogle virkeligt gode argumenter for dette: Et af dem var midlets effektivitet målt i forhold til andre midler, der anvendes til undervognsbehandling. Et andet – og vigtigt argument – var, at det nye middel ikke stinker, ligesom andre midler gør. Og det efterlader heller ikke små pletter ude på carportens fliser. Så alt i alt: Det nye produkt er meget bedre. I mange henseende: Effektivitet: Vandet bliver jo ikke siddende på undervognen, når det bliver sprøjtet op via hjulene. Ingen lugtgener: Det nye middel stinker ikke af opløsningsmidler og kemikalier – netop fordi det slet ikke indeholder opløsningsmidler. Renlighed: Ingen pletter, der er umulige at fjerne fra fliserne ude i carporten.
Så jo, det var en god beslutning at bruge det nye middel. Du er glad for, at du har en sikker bil. Du er glad for, at dit undervognscenter informerede dig om det. Det er da rart at vide, at du ikke beskadiger miljøet, også selvom det måske ikke er det mest miljørigtige at køre i en benzindrevet bil. Men når den elektriske bil skal købes, ja så skal den jo også sendes til undervognsbehandling i Odense, og den skal bestemt og behandles med det nye middel.
De bedste til undervognsbehandling
Ingen er i tvivl om, at isglatte veje er farlige. Heldigvis har vi et godt beredskab her i landet, som sørger for, at der bliver saltet på vejene. Det sikrer, at der sker færre ulykker i trafikken. Isen smeltes væk. Den bliver opsuget af salt og sand. Men, saltet – eller den der blanding af salt og sand, som anvendes – forhindres ikke i at blive sprøjtet op under din bil, når du kører på de saltede veje. Salt suger som bekendt fugt. Og den fugt bliver siddende på din bil.
Det er derfor logisk, at du jævnligt skal sørge for, at din bil får den bedste undervognsbehandling her på Fyn, som du overhovedet kan give den. Du vil nemlig ikke have, at der går rust i din bil. Det kan føre til, at bilen bliver usikker at køre. Undervognsbehandlinger sigter primært på rustbeskyttelse af biler. Men de – undervognsbehandlingerne – kan dog også sigte på at støjdæmpe din bil, så du ikke bliver irriteret over den støj, som bilens hjul fremkalder, når du kører på forskellige former for vejbelægning. Asfalt, grus, beton, mv. Du bør få din bil til undervognsbehandling ca. hvert tredje eller fjerde år. Men hvad skal du egentlig være opmærksom på, når du har sendt din bil til rustbeskyttelse? Det tager jo et par dage, inden bilens undervognsbehandling er færdig. Og hvorfor det?
Dokumentation for behandlingen
Hvis du henvender dig hos et godt center, der har specialiseret sig i undervognsbehandlinger og rustbeskyttelse af biler, så vil de tilbyde dig, at du får dokumentation af selve behandlingen. Den dokumentation vil ofte bestå af fotografier, der viser, hvordan de har afmonteret de dele af bilen, som skal beskyttes. Det sikrer, at du kan se, at der ikke bliver gået på kompromis med selve undervognsbehandlingen. Det sikrer også, at du kan se, at der ikke bliver byttet rundt imellem forskellige bilers dele, som skal rustbeskyttes.
Selve behandlingen foregår på den måde, at de forskellige dele først afmonteres og vaskes totalt rene i kampen mod rust. Herefter skal de tørre. Dernæst følger centerets personale et særligt sprøjteskema, der fortæller dem helt nøjagtigt, hvor – og vigtigt: hvilket – midlet skal sprøjtes på, så din bil ikke kommer til skade. Alle hulrum, huller eller flader bliver vist på skemaet. Når midlet er sprøjtet på bilens dele, bliver de monteret på bilen igen, hvorefter din bil er klar. Men her skal du være opmærksom på, at centeret anvender det middel, som er bedst egnet til din bil. Der findes nemlig mange forskellige produkter, der bruges til rustbeskyttelse af biler, og det er ikke alle midler, der er lige velegnede til din bil. Faktisk så er det sådan, at midlet skal være godkendt til rustbeskyttelse.
Du skal derfor også være på vagt, hvis du får en meget billig pris på selve undervognsbehandlingen. Det kan nemlig tænkes, at centeret ikke bliver kontrolleret uvildigt. Det betyder, at der kan blive gået på kompromis med rengøring, og fx også hvilket middel, der anvendes.
Er centeret underlagt en kontrolinstans – fx Teknologisk Institut – så kan du være helt sikker på, at der ikke bliver gået på kompromis med rengøring eller med hvilket middel, der skal anvendes, så din bil får den korrekte undervognsbehandling.